Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace
Search
Close this search box.

Jak je to s financováním nepedagogů?

Současný systém (s jistotou platný do 31. 8. 2025) je stavěný především na normativech na nepedagogické pracovníky (skládá se z normativu na ředitelství, na pracoviště, na třídu). V současné době je tedy stát zodpovědný za financování nepedagogů a zajišťuje jejich platby přímo školám, jak je také definováno na stránkách MŠMT. Tento způsob financování byl spuštěn v roce 2020. Bohužel však nejde o mandatorní výdaje, a tudíž školy nemají ještě začátkem rozpočtového roku vůbec ponětí, s jakými prostředky budou hospodařit. Do roku 2023, dle mého názoru, byly prostředky na nepedagogy alokovány v potřebné míře. Bohužel v roce 2024 pro mnohé školy došlo ke snížení alokovaných prostředků na nepedagogy až pod hranici skutečných nákladů vynaložených na tyto pracovníky. Historie se opakovala i při rozpočtování prostředků na nepedagogy i pro rok 2025 do 31. 8..

Budoucnost (od 1. 9. 2025)

Novela školského zákona, která by měla platit od 1. září 2025, předpokládá převod financování nepedagogických pracovníků na zřizovatele škol, tedy převážně kraje a obce. Tento krok by měl podle MŠMT zohlednit náročnost provozu jednotlivých typů škol a motivovat zřizovatele k provozování mateřských škol nebo vytváření svazkových základních škol (MŠMT, 2025).

Podle MŠMT tato změna „zvýší odpovědnost a motivaci zřizovatelů škol k efektivnějšímu provozu a správě školských zařízení“ (MŠMT, 2025).

Legislativní proces

Návrh novely školského zákona je v současné době projednáván v Poslanecké sněmovně (cca v polovině března by měla jít do 3. čtení.). Vláda plánuje, že nový systém bude zaveden od září 2025, což však vyvolává obavy u zřizovatelů škol, kteří se obávají, že nebudou mít dostatečně času na přípravu. Kritici tvrdí, že návrh je nepřipravený a neprodiskutovaný, a že by měl být zaveden až od září příštího roku, aby bylo možné změnu připravit (Regionální hejtmani, 2025).

Negativní dopady

Převod financování nepedagogů na zřizovatele škol by mohl mít závažné negativní dopady pro zřizovatele, školy a jejich zaměstnance. Zřizovatelé by mohli čelit finančním problémům, protože nebudou vědět, s jakými částkami budou moci počítat na platy nepedagogů. To by mohlo vést k nedostatku finančních prostředků a nutnosti doplácet z vlastních zdrojů (Regionální hejtmani, 2025). Školské odbory a organizace se obávají, že nový systém by mohl způsobit systémovou destabilizaci a zhoršení pracovních podmínek pro nepedagogické pracovníky (Regional Governors Associations, 2025).

Jaké kroky by měly být realizovány?

Aby byl nový systém úspěšný, je důležité zajistit dostatečnou informovanost a přípravu zřizovatelů na nové povinnosti. MŠMT by mělo poskytnout školení a podporu pro zřizovatele, aby se mohli lépe orientovat v novém systému a efektivně plánovat své rozpočty.

Pravidelná kontrola a audit finančních prostředků by měly zajistit transparentnost a odpovědnost při jejich alokaci. Tím by bylo možné předejít neefektivnímu využití prostředků a zajistit, že peníze budou směřovat tam, kde jsou nejvíce potřeba.

Citace

  • MŠMT (2025). Available at: https://www.msmt.cz
  • Regional Governors Associations (2025). Available at: https://www.rga.cz
  • Regionální hejtmani (2025). Available at: https://www.regiony.cz