Od 1. 1. 2025 oficiálně dochází ke změně v oblasti zdanění nebo osvobození od daně z příjmů.
Legislativně jsou změny ukotveny v zákoně č. 470/2024 Sb., kterým se mění zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a některé další zákony. V souvislosti s danou změnou je třeba brát v potaz právní předpis, který stanovuje průměrnou mzdu za zdaňovací období. Jde o nařízení vlády č. 282/2024 Sb., o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2025, základní výměry důchodu stanovené pro rok 2025 a částky zvýšení za vychované dítě pro rok 2025 a o zvýšení důchodů v roce 2025.
A jak to vypadá v praxi?
Prvně je třeba říci, že průměrná mzda pro rok 2025 je stanovena dle výše uvedených pravidel na 46 557 Kč.
Dále víme, že pokud jsou konkrétní příjmy plynoucí z FKSP v ust. § 6 odst. 9 zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „DZP“), nemusí se z dané částky odvádět daň z příjmů včetně povinných odvodů. A právě v této oblasti, konkrétně v písm. d) došlo ke změně. Dříve byla stanovena jedna horní hranice (polovina průměrné mzdy) pro „daňové osvobození“ definovaných v daném písm. d). Nyní jsou limity dva, jeden pro benefity tzv. zdravotnického charakteru (do výše průměrné mzdy – pro rok 2025 tedy 46 557 Kč) a pro ostatní vyjmenované benefity (polovina průměrné mzdy). Konkrétně zní ust. § 6 odst. 9 písm. d) DZP nyní takto:
„Od daně jsou, kromě příjmů uvedených v § 4, dále osvobozeny nepeněžní plnění poskytovaná zaměstnavatelem zaměstnanci nebo jeho rodinnému příslušníkovi z fondu kulturních a sociálních potřeb, ze sociálního fondu, ze zisku (příjmu) po jeho zdanění anebo na vrub výdajů (nákladů), které nejsou výdaji (náklady) na dosažení, zajištění a udržení příjmů, ve formě
1. pořízení zboží nebo služeb zdravotního, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení nebo pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis; tato plnění jsou osvobozena v úhrnu do výše průměrné mzdy za zdaňovací období,
2. použití vzdělávacích nebo rekreačních zařízení, poskytnutí rekreace nebo zájezdu, použití zařízení péče o děti předškolního věku včetně mateřské školy podle školského zákona, knihovny zaměstnavatele nebo tělovýchovných a sportovních zařízení nebo poskytnutí příspěvku na kulturní nebo sportovní akce nebo příspěvku na tištěné knihy, včetně obrázkových knih pro děti, mimo knih, ve kterých reklama přesahuje 50 %plochy; tato plnění jsou osvobozena v úhrnu do výše poloviny průměrné mzdy za zdaňovací období“
Pokud jde o povinnost, že „nejméně 50 %z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob“, jež je stále ukotveno v jednotlivých zákonech pojednávajících o hospodaření škol a školských zařízeních včetně FKSP, je daná problematika stále v legislativním procesu. Nicméně se blýská na lepší časy, neboť 22. ledna 2025 byl pozměňovací návrh (vypuštění dané věty) schválen v Senátu a očekává se nyní podepsání panem prezidentem. Pokud vše dopadne dle očekávání, nebudou muset školy a školská zařízení striktně dělit rozpočet na produkty na stáří (min. 50 %) a na volnou část.