Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace
Search
Close this search box.

IT soutěže jako aktivizační prvek výuky

Pokud se podíváme na téma IT soutěží pro žáky, je zřejmé, že příprava a účast v nich jim přináší celou řadu výhod. Rozvíjejí zde své technické dovednosti, například prací s roboty (princip STEM), a získávají praktické zkušenosti s algoritmizací a programováním. Můžeme sledovat, že tyto soutěže v žácích podporují kreativitu a inovativní myšlení. A také zvýšenou motivaci a zájem o IT, tedy hlubší vzdělávání v tomto oboru. Zajímavá je také práce žáků v týmech, kterou některé soutěže vyžadují. V týmech žáci rozvíjí svou schopnost spolupracovat, komunikovat, kriticky myslet a efektivně řešit problémy, a to je klíčové pro budoucí profesní život. Úspěch v soutěžích může zvýšit sebedůvěru a podpořit osobní růst žáků. Vnímáme, že i introverti se v oblasti IT dokáží úspěšně prosadit. Soutěže poskytují příležitost k networkingu a navázání zajímavých profesních kontaktů. Žáci mají přístup k moderním technologiím a nástrojům, v podstatě se připravují na reálné pracovní prostředí.

Úspěch v soutěžích může přinést ocenění a uznání, což je velmi motivující. Jako učitelé si však musíme být vědomi možných rizik. Soutěže mohou být stresující a vytvářet nepřiměřený tlak na žáky. Velký důraz na výhru může odvádět pozornost od samotného procesu učení. Sociální nerovnosti mohou způsobit, že žáci nemají stejný přístup k technologiím a intenzivní příprava na soutěže může vést k sociální izolaci. Proto bychom měli mít na paměti, že podpora IT soutěží by měla být vyvážená a vnímána jako vhodný aktivizační prvek výuky.

Spolu s kolegy ze základních a středních škol v Moravskoslezském kraji jsme pro Vás sestavili přehled IT soutěží, kterých se pravidelně účastní. Protože se soutěže každoročně opakují, stačí v konkrétním období sledovat stránky soutěže a budete mít aktuální informace pro daný rok. Pokud nám doporučíte další soutěže, rádi je do přehledu doplníme.