Požadavky hospodaření byly dříve obsažené ve vyhlášce (zejména § 3 vyhlášky o FKSP), nyní veškerá pravidla hospodaření mimo zákonnou úpravu si je možno stanovit v kolektivní smlouvě (dohodě) nebo upravit vnitřním předpisem.
Vyhláška o FKSP více taxativně omezovala způsob hospodaření, což nám v praxi činilo mnohé problémy. Dnes například již nejsou organizace povinny plnění zcela uhradit, dále zákon explicitně nezmiňuje zřízení samostatného účtu pro správu FKSP (avšak lze to doporučit z důvodu transparentního hospodaření).
Samozřejmě lze aplikovat pravidla z bývalé vyhlášky, mělo by se to promítnout ve vnitřním předpisu.
Naopak současná úprava klade zvýšené nároky co do znalosti relevantních právních předpisů, a to zejména:
– právní předpisy upravující činnost jednotlivých typů subjektů (např. 250/2000 Sb.),
– zákon o daních z příjmů (nyní jsou striktnější omezení z pohledu povinnosti zdanit daný příjem, viz aktualita z 19. 12. 2023)
– právní předpisy upravující jednotlivé produkty spoření na stáří a další…
Stále je povinnost vytvořit zásady (pravidla čerpání) nebo jakýkoliv jiný vhodný vnitřní předpis, který bude transparentně upravovat hospodaření a podmínky čerpání příspěvku z FKSP v souladu s legislativou.
Stále platí pravomoc odborové organizace spolurozhodovat ve smyslu § 225 ZP. Spolurozhodování znamená, že se odborová organizace společně se zaměstnavatelem dohodne na výši a způsobu čerpání fondu v souladu s legislativním rámcem.
Co se zůstatky?
Na zůstatek FSKP z roku 2023 se nevztahuje povinnost „50 %přídělu na stáří“. Ale zůstatek z roku 2024 a z dalších let v části „50 %přídělu na stáří“ musí být vždy v následujícím roce využit pouze na tuto oblast. Vyplývá to z metodického pokynu Ministerstva financí. Pak se vám může do budoucna stát, že se vám mohou na FKSP tyto prostředky kumulovat a nemůžete je využít jinak.