Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace
Search
Close this search box.

KONFERENCE

Společně pro kvalitní praxi: provázení studentů
v mateřských školách

13. listopadu 2025, 8:30 - 15:30 h

Knihovna Petra Bezruče v Opavě

Určeno pro pedagogy MŠ a SŠ s oborem předškolní pedagogika.

Registrace

Na konferenci se můžete registrovat jednoduše online přes tlačítko níže.

Program konference

Úvodní část

Blok 1

Pokusné ověřování Systém podpory provázejících učitelů

Mgr. Jakub Svoboda

V úvodní části konference budou představeny výsledky závěrečné evaluace pokusného ověřování Systému podpory provázejících učitelů a popsán jeho smysl a fungování v ostrém provozu.

Mgr. Jakub Svoboda (ministerský rada) je bývalý učitel AJ a HV, absolvent SPgŠ Přerov a PdF UP a současný pracovník MŠMT. Pracuje v týmu Matouše Bořkovce na Reformě přípravy učitelů a učitelek. Jeho hlavní agendou je pokusné ověřování Systému podpory provázejících učitelů.

Revidované RVP pro předškolní vzdělávání – hlavní změny

doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D.

Příspěvek přiblíží změny a novinky v revidovaném Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání.

Doc. PhDr. Zora Syslová, Ph.D. působí na Katedře primární pedagogiky Masarykovy univerzity v Brně, kde se dlouhodobě věnuje problematice předškolního vzdělávání. Ve své vědecké i pedagogické činnosti se zaměřuje zejména na profesionalitu a profesní rozvoj učitelek a učitelů mateřských škol. Její odborný zájem směřuje také k otázkám kvality procesů v předškolním vzdělávání a k hledání efektivních strategií, které podporují dosažení co nejlepších výsledků u dětí v raném věku. Vedle akademické práce působí také jako lektorka, která propojuje teoretické poznatky s praxí.

Jak vypadá inovativní mateřská škola? Hlavní trendy, přístupy a role pedagoga v souladu s revidovaným RVP PV

Mgr. Alena Pokorná

Jaké jsou současné hlavní směry a trendy v předškolním vzdělávání? Co by mělo dítě v inovativní mateřské škole zažívat, s jakými přístupy a prostředím by se mělo setkávat, aby jeho vzdělávací cesta byla naplněná, smysluplná a rozvíjející? Tento příspěvek nabízí prostor pro společnou reflexi i inspiraci k tomu, jak přenést principy revidovaného RVP PV do každodenní praxe. Zaměříme se na klíčové vzdělávací strategie jako je situační, prožitkové, sociální a kooperativní učení, individualizaci i respektující přístup k dítěti. Současně otevřeme otázku, jaké kvality, postoje a kompetence jsou dnes očekávány od pedagoga MŠ, který chce být průvodcem dítěte v prostředí podporujícím jeho celostní rozvoj.

Mgr. Alena Pokorná je učitelka mateřské školy, speciální pedagožka, lektorka dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, mentorka vyvážené inkluze a vysokoškolská pedagožka, která vyučuje inkluzivní vzdělávání budoucím speciálním pedagogům. V oblasti preprimárního vzdělávání působí více než 30 let. Vede odborné praxe studentů učitelství pro MŠ, asistent pedagoga a speciálních pedagogů, vzdělává začínající pedagogy a dlouhodobě podporuje své kolegyně jako mentorka. V současnosti působí především jako mentorka v mateřských i základních školách, kde podporuje individualizované vzdělávání, zavádění inovativních metod a tvorbu prostředí, v němž může každé dítě naplno rozvíjet svůj potenciál. Jako lektorka nabízí semináře zaměřené zejména na formativní myšlení, kooperativní a projektové vzdělávání, respektující komunikaci, podporu pozitivního sebehodnocení dětí, situační a prožitkové učení. V posledních letech se intenzivně věnuje pedagogické diagnostice a práci s dětským portfoliem jako nástrojům pro sledování rozvoje a růstu dítěte.

Pohled na odbornou praxi z perspektivy vedení mateřských škol

Blok 2

Mgr. Renáta Šťastná, ZŠ a MŠ Kunín, zástupkyně ředitele pro MŠ​

Příspěvek přináší osobní reflexi učitelky mateřské školy o průběhu pedagogických praxí studentek různých typů škol. Autorka popisuje rozdílnou motivaci a připravenost praktikantek i náročnost práce učitelky, která je vede a zároveň nese odpovědnost za chod třídy. Poukazuje na chybějící spolupráci mezi školami a pedagogickými institucemi i na potřebu modernějších přístupů v přípravě budoucích učitelek. Přestože se potýká s řadou výzev, zůstává hrdá na to, že dokáže studentky inspirovat k hledání smysluplnějších, dětem bližších způsobů práce.

Absolventka Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, oboru speciální pedagogika, a Střední pedagogické školy v Havířově, oboru učitelství pro mateřské školy. V oblasti předškolního vzdělávání působí více než 33 let, od roku 2008 také poskytuje speciálněpedagogickou péči. Absolvovala řadu odborných vzdělávacích programů zaměřených na rozvoj pedagogických dovedností, týmovou spolupráci, emoční a sociální rozvoj, konceptuální učení i školský management, supervize. Je autorkou příspěvků ve sbornících KVIC Nový Jičín, mimo jiné k tématům osobnostní a sociální výchovy a integrovaného tematického plánování v MŠ; lektorkou DVPP na témata individualizace a diferenciace v činnostech dětí v mateřské škole, plánování práce v MŠ, inspirace pro logopedické chvilky.

Bc. Blanka Postulková, Mateřská škola Kravaře, ředitelka

Odborné praxe studentek středních pedagogických škol v mateřských školách představují klíčovou součást jejich profesní přípravy. Aby mohly být skutečně přínosné, je nezbytné, aby studentky dokázaly pracovat s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání a využívaly jej při plánování, realizaci i hodnocení činností. Důležitá je také znalost metodik výtvarných, hudebních, tělesných, dramatických a dalších činností – které umožňují smysluplné propojení teorie a praxe.

Působí jako ředitelka Mateřské školy Kravaře. Má třicet pět let praxe v mateřských školách, z toho dvanáct let na ředitelské pozici. Vystudovala obor Učitelství pro mateřské školy na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. V roce 2019 absolvovala kurz Interní mentor, přičemž získané znalosti a dovednosti využívá nejen v každodenní práci s kolegy, ale také v lektorské činnosti. V posledních dvou letech spolupracuje s NPI ČR a s KVIC Nový Jičín na vzdělávání pedagogů mateřských škol. Věří, že malými, postupnými kroky lze dosáhnout velkých cílů.

Mgr. Stanislava Korcová, MŠ Varenská Ostrava, ředitelka

Příspěvek je zaměřen na základní principy profesionálního vystupování praktikantek/praktikantů v mateřských školách v kontextu školní kultury, s důrazem na etiku, komunikaci, spolehlivost, respekt a osobní zodpovědnost. Představuje tzv. Desatero, které vzniklo na základě zkušeností školy s realizacemi praxí, kdy docházelo k nejednotnosti úrovní chování a přístupu studentek/studentů. Příspěvek bude shrnutím klíčových doporučení týkajících se reprezentace školy, vztahu k dětem, spolupráce s učitelkami, dodržování mlčenlivosti i udržování pozitivní pracovní atmosféry. Součástí prezentace budou konkrétní návrhy, jak Desatero využít v rámci přípravy na praxi, úvodního školení praktikantek/praktikantů či v materiálech pro provázející učitelky/učitele. Příspěvek zdůrazňuje význam systematické podpory profesního rozvoje studentek/studentů a kultivace jejich profesní identity již v průběhu studia. Motto příspěvku vychází z revidovaného RVP PV 2025: "Učitel mateřské školy je svým chováním a jednáním VZOREM LIDSKOSTI."

Ředitelka a učitelka mateřské školy, vyučující předškolní pedagogiky na vyšší odborné škole, lektorka dalšího vzdělávání především pro předškolní vzdělávání, autorka knih a publikací pro děti.

Pohled na odbornou praxi z perspektivy středních pedagogických škol

Blok 3

Mgr. Lucie Gudrun Kajzarová, MBA, SZŠ sv. Anežky v Odrách

Na konferenci představí, jak ve škole probíhají praxe v oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika, a jak se do nich zapojují žáci. Dále L. Kajzarovou shrne účast v Pilotním programu, co škole tato zkušenost přinesla a jak je obohatila. Závěrečná část bude věnována plánům do budoucna, zejména reflexi standardu studia provázejících učitelů, přípravě akreditace a rozvoji partnerské spolupráce se školami.

Mgr. Lucie Gudrun Kajzarová, MBA vystudovala Církevní konzervatoř v Opavě (obor varhany), bakalářský obor Učitelství pro mateřské školy a navazující magisterský obor Pedagogika předškolního věku na Ostravské univerzitě. Propojení zkušeností z hudební, pedagogické i předškolní oblasti jí umožňuje zaměřovat se na didaktiku hudební výchovy u dětí předškolního a mladšího školního věku, která je její profesní vášní i osobním koníčkem. Své zkušenosti využila také při vydání zpěvníku Než zapadne sluníčko (Albatros, 2021). Dalším okruhem jejího odborného zájmu jsou zahraniční systémy předškolního vzdělávání – pravidelně proto navštěvuje mateřské školy v zahraničí, nejčastěji na Islandu a ve Španělsku. V současné době působí na Střední pedagogické škole a Střední zdravotnické škole sv. Anežky v Odrách a vyučuje didaktiku hudební výchovy na Ostravské univerzitě. Kontakt s praxí si udržuje díky realizaci hudebních programů pro děti v mateřských školách.

Mgr. Marcela Strapková Kročilová, SPgŠ a SZŠ Krnov

SPGŠ a SZŠ Krnov je od roku 2023 zapojena do pilotního projektu provázejícího učitele. V letošním roce spolupracuje s 18 učitelkami mateřských škol z Krnova a okolních obcí. V příspěvku představí organizaci učební praxe, podělí se o dosavadní zkušenosti a ukáží, jak se daří spolupracovat s mateřskými školami. Zaměří se také na přínosy, které škole zapojení do pilotního projektu přineslo.

Mgr. Marcela Strapková Kročilová vystudovala Pedagogickou fakultu Ostravské univerzity. Zkušenosti s prací s dětmi a mladistvými získala už během studií, a to v Ústavu sociální péče v Jindřichově, později pak na základní a speciální škole. V letech 2001–2005 se podílela na založení a vedení Nízkoprahového centra pro děti a mládež Open House v Bruntále. Několik let žila ve Velké Británii, kde působila v sociálních službách v přímé péči a práci s mládeží v youth clubu. Od roku 2011 vyučuje pedagogiku, speciální pedagogiku a psychologii na SPGŠ a SZŠ Krnov a vede odborné a učební praxe žáků oboru předškolní a mimoškolní pedagogiky. Ve své práci se zaměřuje na propojení teorie s praxí.

Mgr. Romana Studýnková, Gymnázium Jana Blahoslava a Střední pedagogická škola, Přerov

Realizace učební a odborné praxe žáků oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na Gymnáziu Jana Blahoslava a Střední pedagogické škole v Přerově. Příspěvek se zaměřuje na význam a organizaci odborné a učební praxe žáků v rámci studia oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika na středních pedagogických školách, konkrétně na GJB a SPgŠ v Přerově. Představuje systém spolupráce školy s partnerskými mateřskými školami, způsoby vedení žáků během praxe i formy jejich hodnocení. Důraz je kladen na propojení teorie s praxí, rozvoj profesních kompetencí a reflektivního myšlení budoucích pedagogů. Cílem je ukázat, jak učební a odborná praxe podporuje profesní růst žáků, jejich kreativitu a schopnost reagovat na aktuální potřeby dětí předškolního věku. Příspěvek dále hodnotí zapojení školy do pilotního ověřování Systému podpory provázejících učitelů. Přináší příklady inovativních přístupů a posílení schopnosti zapojených učitelů integrovat metodiky výchov do každodenní práce s dětmi. Zároveň nabízí moderní postupy a nástroje podporující tvořivost i technologickou gramotnost.

Společné shrnutí a diskuse - diskuse za účasti zástupců MŠ a SOŠ

Blok 4

Místo konání

Konference se koná v knihovně Petra Bezruče, Nádražní okruh 695, 746 01 Opava 1-Předměstí.