Krajské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a informační centrum, Nový Jičín, příspěvková organizace
Search
Close this search box.

Konference

MĚNÍME TECHNOLOGIE,
TECHNOLOGIE MĚNÍ NÁS

4. prosince 2024, 8:00 - 16:00

Ostrava, OA a VOŠ sociální, Zelená 2824/40A

Konference

MĚNÍME TECHNOLOGIE,
TECHNOLOGIE MĚNÍ NÁS

4. prosince 2024, 8:00 - 16:00

Ostrava, OA a VOŠ sociální, Zelená 2824/40A

TPA – Inovační centrum pro transformaci vzdělávání, reg. č. CZ.10.03.01/00/22_003/0000072

V rámci projektu TPA - Inovační centrum pro transformaci vzdělávání srdečně zveme všechny učitele ze základních a středních škol v Moravskoslezském kraji na odbornou konferenci v oblasti digitálních technologií.

Hlavní část

8:00 - 12:40

Blanka Kozáková, KVIC

Úvodní slovo

Vjačeslav Petraševskij

Přednáška je určena učitelům všech stupňů vzdělávání s cílem zvýšit jejich povědomí o sociálním inženýringu jako jedné z hlavních hrozeb v oblasti kybernetické bezpečnosti. Poskytneme Vám nástroje a znalosti potřebné k ochraně osobních údajů a školních systémů před manipulativními technikami útočníků.

Lukáš Látal, Rizika internetu a komunikačních technologií, z.s.

Příspěvek se zaměřuje na problémy spojené s rostoucím využíváním umělé inteligence ve vzdělávacích institucích. AI může být využívána žáky k podvádění, například při psaní úkolů či testů, a také může narušovat etiku vzdělávání, kdy dochází ke snižování kritického myšlení a osobní odpovědnosti. Dále jsou zkoumána rizika zneužití AI k vytváření falešného obsahu, jako jsou deepfake a tzv. svlékací aplikace, které mají negativní dopad na psychiku obětí a školní prostředí. Příspěvek se také věnuje právním aspektům těchto problémů a navrhuje preventivní opatření pro školy, včetně technických řešení a osvěty žáků. Cílem je vyvolat diskusi o odpovědném využívání AI a jeho regulaci ve školním prostředí.

Andrea Matějková, KÚ MSK

Projekt „Kraje pro bezpečný internet“ je iniciativou zaměřenou na zvýšení povědomí o bezpečnosti na internetu mezi cílovou skupinou dětí, rodičů a pedagogů. Cílem projektu je poskytnout jim užitečné informace a nástroje pro prevenci kyberšikany a dalších online hrozeb. Součástí projektu jsou interaktivní semináře, workshopy a vzdělávací materiály, které pomáhají účastníkům lépe porozumět rizikům spojeným s používáním internetu. Projekt také podporuje spolupráci mezi školami, rodiči a odborníky na kybernetickou bezpečnost.

Libor Klubal

Dnes již 89 %dospívající mládeže vlastní chytrý telefon a téměř neustále se zapojují do online dění dnešního světa. Ačkoliv se poslední výzkumy liší v závěrech, jaký dopad mají digitální technologie na blahobyt dospívajících, rodiče a odborníci jsou stále znepokojeni dopadem neustálé konektivity k internetu a sítím. Jak je to se závislostí mladé generace na chytrém telefonu? A nejde této závislosti využít třeba i ve škole?

Jan Němec, Glitr, s. r. o.

Zveme vás na přednášku a následný praktický workshop ke vzdělávací mobilní aplikaci Glitr. Dozvíte se, jak podpořit moderní způsob výuky a zvýšit své digitální kompetence v souvislosti s využíváním zmíněné mobilní aplikace a s ohledem na vlastní tvorbu v editačním prostředí.

Tomáš Chrobák, ZŠ Baška, OU Pedagogická fakulta - katedra didaktiky matematiky

V minulém roce jsme v ZŠ Baška na 1. i 2. stupni dostali možnost do výuky zapojit finskou aplikaci Eduten a byli jsme velmi mile překvapeni. Aplikace nám vyřešila mnoho otázek: např.: smysluplných domácích úkolů, rozvoje nadaných žáků, možnosti „tréninku“ jednotlivých témat či toho, ať rodiče mají představu o znalostech svých dětí. Aplikace nabízí učitelům a žákům přístup k statisícům matematických cvičení, která jsou gamifikovaná a personalizovaná na základě pokroku každého studenta. Její hlavní výhodou je adaptivní systém, který automaticky přizpůsobuje úroveň obtížnosti podle výsledků žáků, což podporuje efektivní a motivující učení. Díky aplikaci se zlepšuje vztah žáků k matematice, učitelé mají velmi podrobnou diagnostiku jednotlivých žáků a také nám vzniká volnější prostor k podpoře jednotlivců, kteří to potřebují.

Radovan Jansa, Edugo solutions s.r.o. a Josef Dašek, Google ČR

V této přednášce se zaměříme na nástroje umělé inteligence (AI) a rozšířené reality (AR) od Google, které přinášejí nové možnosti do školního vzdělávání. Ukážeme, jak mohou tyto technologie pomoci učitelům při výuce složitých konceptů, motivovat žáky a zefektivnit výuku. Představíme praktické příklady a ukázky, jak využít AI pro personalizaci vzdělávání a AR pro zprostředkování interaktivních zážitků, které žákům umožní lépe porozumět světu kolem nich. Připravte se na inspirativní pohled do budoucnosti vzdělávání s pomocí inovativních nástrojů od Google.

Karel Klatovský, Microsoft

Nebojte se umělé inteligence a využijte ji na maximum, ostatně v mnoha nástrojích, které dnes využíváte, je umělá inteligence dostupná již několik let. Umělá inteligence totiž není jen chatbot. Proto si ukážeme, kde všude vám AI může pomoci. Od generování titulků, vytváření hlasových podkladů nebo překladů mluveného slova. A ukážeme si i personalizaci výuky, kdy nám AI vygeneruje jedinečně cvičení nebo pracovní listy pro každého žáka. Ale na chatbota samozřejmě dojde také, protože Copilot (GPT4) vám umí vygenerovat jedinečné texty či udělat souhrn z PDF nebo webu. Nebo vám pomůže s tvorbou aktivit do hodin či tvorbou testu na jakékoliv téma do jakéhokoliv předmětu. Ukážeme si také, jak nechat AI generovat zápisy z porad nebo kompletní testy do Forms. A nakonec si vygenerujeme i obrázky, které svět neviděl.

Petr Naske, NPI

V rámci přednášky se dozvíte, jakým způsobem může i Vaše škola využít zdroje z Národního plánu obnovy na školení, konzultace, školení pro sborovny, ukázkové hodiny, přednášky odborníků a společné akce škol v rámci sdílení a předávání zkušeností. Vše ZDARMA a nabízeno do konce prosince 2025 napříč ČR, prezenčně i online. Budeme Vás také inspirovat novinkami a průběhem druhého ročníků kampaně Týden pro digitální Česko a také se dozvíte, jak a kde hledat partnery pro Vaše aktivity na poli digitálního vzdělávání. Přednášející je konzultant NPI ČR v oblastí spolupráce organizací v digitálním vzdělávání a odborným garantem výzvy DIGIakce, ve které si školy mohou žádat o finanční a metodickou podporu při organizaci vlastních akcí, dnů otevřených dveří a přednášek odborníků.

Johana Pozděnová a Veronika Mikulenková, Úřad vlády

Během podzimu proběhly pod hlavičkou Digitálního Česka 2 projekty, které mají za cíl rozvoj digitálních dovedností. V rámci projektu IT je pro holky! navštívily úspěšné ženy z oboru IT základní a střední školy po celé České republice. Formou sdílení osobních příběhů představily studentům možnosti uplatnění se v IT oborech a dodaly jim rozhled, podporu a sebevědomí při výběru jejich dalšího vzdělávání. Jak podle studentů vypadá takový ajťák? Proč holky nechtějí studovat technické obory? Co studentům návštěva IT expertky přinesla? V týdnu od
18.-24. listopadu proběhl 3. ročník největší vzdělávací akce v ČR v oblasti digitalizace. Jaká byla témata letošního ročníku a kolik partnerů se zapojilo? Jaké vzdělávací akce proběhly a co to přineslo účastníkům? Na to vše bychom se zaměřili v našem zhodnocení.

Workshopy

13:00 - 16:00

WS 1

Karel Klatovský, Microsoft | Petr Nepustil, K-Net | Jan Fuka, Růžovka

Představíme vám nejnovější zařízení s Copilotem – inteligentním asistentem, který zefektivní vaši práci. Představíme také roli umělé inteligence v moderních vzdělávacích nástrojích a jak může AI podpořit učitele i studenty. Bude totiž řeč o digitálních pomůckách ve spojení s AI. Přijďte se inspirovat a zjistit, jak mohou tyto technologie obohatit výuku a usnadnit práci ve školním prostředí. Objevte také kouzlo umělé inteligence způsobem, který vás bude bavit! Využijeme stavebnice LEGO Education k vysvětlení základů AI. Naučíte se principy strojového učení, rozpoznávání vzorů a řešení problémů pomocí interaktivních LEGO modelů. Perfektní pro učitele, kteří chtějí vnést inovace do výuky.

WS 2

Radovan Jansa, Petr Caloň, Jan Bobek, Edugo solutions s.r.o.

Workshop se zaměří na praktické využití ChromeOS Flex ve školách jako řešení pro modernizaci starších počítačů, které mohou stále plnohodnotně sloužit výuce. Účastníci se dozvědí, jak jednoduše implementovat ChromeOS Flex do školního IT prostředí, včetně praktických ukázek. Dále si představíme nejnovější funkce v Google Workspace, které mohou učitelé využít pro efektivnější spolupráci, organizaci a správu třídních aktivit. Během workshopu budou představeny i tipy na bezpečnost a usnadnění online výuky, které Google Workspace nově nabízí.

WS 3

Rozvoj digitální kompetence na 1. stupni ZŠ

Marcela Přibylová, Kreativní vyučování

Kódování čísel, jedničky a nuly. Jak jednoduše vysvětlit dětem převod z desítkové do dvojkové soustavy pomocí krmení opic.

Jan Němec, Glitr, s. r. o.

Představíme si vzdělávací mobilní aplikaci Glitr, venkovní únikové hry, projektové dny a didaktická cvičení. Aplikaci si vyzkoušíte hlavně prakticky. Společně založíme účty, nejprve spustíme vytvořená didaktická cvičení, únikové hry nebo projektové dny a další obsah na tabletech nebo vlastních mobilních zařízeních. Dále budeme tvořit v editačním prostředí. Provedeme vás systémem a ukážeme, jak jednoduché je vytvářet vzdělávací obsah. Prosím, mějte s sebou svůj notebook.

WS 4

Lukáš Daněk, Virtual Lab s.r.o.

Představíme si aplikace VR a AR ve výuce na ZŠ a SŠ, zdůrazníme rozdíly AR a VR (technické, v metodice práce ve výuce) a řekneme si, co by měla VR splňovat. Zjistíme, jak poznat interaktivní aplikaci a jaké jsou výhody VR v edukačním procesu. Účastni si sami vyzkoušejí ovládání ve VR a poznají možnosti VR na praktických ukázkách.

WS 5

Kreativní dílna pro 2. stupeň ZŠ

Jaroslav Šindler, Learniga Pro s.r.o.

Workshop je určen pro učitele, kteří chtějí obohatit výuku o kreativní prvky. Účastníci se naučí základy tvorby animovaných filmů pomocí nástroje Learniga Pro, včetně scénáře, storyboardingu a animace. Workshop poskytne praktické tipy a triky, jak zapojit žáky do procesu tvorby a podpořit jejich kreativitu a spolupráci. Díky tomuto workshopu budou učitelé schopni vést své žáky k vytváření vlastních animovaných projektů, které mohou být využity ve výuce různých předmětů.

Jiří Sumbal, Michal Hejda, Základní škola a Mateřská škola Dětmarovice, p.o.; Vítězslav Viliš, Základní škola a Mateřská škola, Baška, p.o.; Ivo Řeha, Základní škola, 1. máje 1700, Frýdek-Místek

Představíme Vám tři zajímavé projekty, které připravili učitelé v rámci studia koordinace ICT pro žáky ZŠ. V projektech byly použity robotické pomůcky a další IT nástroje. Budeme potěšeni, pokud pro Vás budou tyto ukázky inspirací do hodin informatiky či jiných předmětů.